Het is met slapen over de jaren heen steeds weer anders geworden. Ik merk dat wat vandaag fijn is, volgende week helemaal niet prettig meer kan zijn. En dat is niet alleen met slapen maar eigenlijk met alles.
Maar goed het gaat vandaag over het slapen.
Ik slaap in een waterbed en heb twee jaar geleden een nieuw bed moeten kopen omdat de randen van het ‘oude’ bed te hard waren. Dit bed heeft nu softsides. Het voordeel van een waterbed is dat je geen knelpunten meer hebt en het bed altijd een prettige temperatuur heeft. Ik denk alleen niet dat je aan een waterbed moet gaan beginnen als je al EBA hebt. Het slapen vergt wat oefening. Zo draai je in een waterbed nauwelijks en dat is heerlijk als je EBA hebt. Maar ……… je moet wel wennen dat je niet (of bijna niet meer) draait en als je een keertje omdraait dat je dat niet gewoon zomaar ongestraft kan doen. Ik ga eerst zitten en dan draai ik en dan ga ik weer liggen. Maar goed ik kan lekker ontspannen liggen en heb dus bijna geen draaimomenten ’s nachts.
Ik slaap onder een wollen dekbed wat prettiger is gebleken dan dons of synthetisch (allemaal geprobeerd). Het beddengoed is heel heel erg zacht. Ik heb sinds kort een onderlaken met aloΓ« vera van de firma van Dijck (en nee ik heb GEEN aandelen π ). Zo zacht heb ik het nog nooit gehad, het is stretch maar blijft wel heel erg recht liggen dus geen problemen met ribbels die blaren veroorzaken. Het dekbedovertrek is van hele zacht satijn katoen. Ik heb gemerkt dat de dekbedden die ik het fijnst vindt van Essenza zijn en een groot bjkomend voordeel ……… ze zijn werkelijk prachtig om te zien.
Ik heb pyjama’s van Nanso. Die zijn zacht en zonder al teveel naadjes en blijven ook heel erg mooi en ook deze zijn heel mooi om te zien. Per slot van rekening, je kan wel EBA hebben maar het ‘moet’ er voor mij nog wel goed uitzien. Als mijn voeten erg open zijn verbind ik niet alleen de wonden zoals anders maar doe ik er ook sokken overheen, het meest gebruik ik sokken van dunne katoen waar ik de tenen vanaf geknipt heb zodat mijn voeten niet al te warm worden. Aan het voeteneind van het bed heb ik tegenwoordig (na heel veel gezeur en gezoek) twee babyfleece dekentje opgerold liggen. Als ik op mijn zij lig dan ligt het rolletje onder mijn wreef; zo liggen mijn tenen en enkel los van het bed. (mijn tenen hebben sinds een paar jaar geen nagels meer en zijn dus heel erg gevoelig). Als ik meer op mijn rug lig leg ik het dekentje ook weer op mijn wreef en dat zorgt dan voor een boog van mijn beddengoed over mijn tenen. Zo rommel je wat bij elkaar π
De slaapkamer heeft airco (nu even niet omdat hij stuk is maar de nieuwe komt eraan) zonder airco is de jeuk vreselijk. Een ventilator werkt voor mij niet goed genoeg. Ik merk dat mijn huid daar veel te gevoelig van wordt, door het transpireren koelt mijn huid te snel af en dan ga ik in gevecht met het dekbed. Erop, eronder, erop, eronder enz. niet erg bevordelijk voor de blaren.
Dus zoals je ziet gaat het slapen thuis wel goed (meestal) MAAR ……………. als je naar een hotel gaat is het weer andere koek. Tegenwoordig neem ik een luchtbedje mee dat ik een beetje opblaas en dat leg ik dan op het matras daar overheen gaat mijn eigen beddengoed want beddengoed van een hotel is veel te hard. Dus voor 1 nachtje is het een hele verhuizing π
Alexander vroeg mij hoe ik dat deed met het beddengoed dat vies wordt door de opengesprongen huid ……. eigenlijk is dat heel eenvoudig ………….. ik heb donker beddengoed gekocht waar je het niet zo erg op ziet zodat ik het niet iedere keer hoef te verschonen. Is er een plek wel heel erg vies geworden dan was ik dat kleine stukje even uit en laat het drogen. Er is geen beginnen aan om iedere keer je bed te verschonen maar een pyjama houdt ook een boel rotzooi tegen.
Heeft iemand nog bruikbare tips voor mij/ons? Alle hulp is meer dan welkom want wat vandaag fijn is kan morgen de plank helemaal misslaan. Mijn zoektocht is eeuwig durend!
dag jet
hardstikke goed dat je weer begonnen bent met je blog.en inderdaad, je beddegoed en nachtgoed ziet er prachtig uit. Maar volgens mij heb je ook je gewone kleidng en schoeisel al aardig aangepast. alles lekker zacht en zo weinig mogelijk naadjes.
groetjes yvonne
Jetty,
Dank je voor je slapens uitleg. Ik heb nog nooit op een waterbed gelegen, kan dus niks daarover zeggen. Gebruik zelf een hard bed met een spons matras. Het donkere beddegoed is nogal een gedachte waaraan ik beslist aandacht zal geven.
Dank je dat je weer je web-blad geopend hebt.
Alexander.