Omdat ik heel veel vragen krijg over wat te doen bij jeuk en ik daar iedere keer weer een uitgebreide mail over schrijf doe ik het nu meer een keertje via mijn web-log. Zo kan iedereen die last van jeuk heeft kijken wat ik hier tegen doe ik hoop dat je er mee geholpen bent! En de mails blijf ik natuurlijk gewoon beantwoorden hoor 🙂

Mijn tips:
(opm. de ene jeuk is de andere niet en je komt er alleen maar achter door van alles en nog wat te proberen, lastig……… maar het is niet anders)
* Aerius – (tabletten) is een middel tegen allergie. Het is een middel waar je niet slaperig van wordt want die heb ik ook gehad. Dan heb je inderdaad minder jeuk omdat je de hele dag in een roes bent. Deze pillen doen dat niet maar werken (soms) goed tegen de jeuk. Ik neem ze niet altijd in maar merk dat juist in het voorjaar (hooikoortstijd waar ik overigens geen last van heb) ze wel goed helpen …… misschien toch een vorm van hooikoorts?? ik weet het niet.
* Mucilago Carbomeri cum Levomentholi 1% – das eigenlijk een ordinaire (geloof ik) gel met mentol erin. Werkt heel snel maar op open wondjes brand het wel even.
Ik heb altijd een tube naast mijn bed staan voor de nachtelijke jeuk zodat ik niet mijn bed uit hoef want dat doe ik toch niet en dan krab ik mijzelf dus open. Krabben is voor mij een soort van tweede ik geworden ik merk het vaak niet eens meestal moet ik even gewaarschuwd worden ;-).
* Unguentum Triamcinoloni – dat is dus gewoon troep maar werkt wel. Maar niet op alles hoor. Het is een corticosteroïde, dus weinig gebruik is raadzaam anders is het hek van de dam. Ik heb het in huis maar moet zeggen dat ik het maar zeer zelden gebruik.
* Oilatum – Dat is een badolie. Voor de gelukkige onder ons die een bad hebben, dit is heerlijk. Je huid wordt er helemaal zacht van en het is bacteriënremmend dus het werkt naar twee kanten goed.
Wisten jullie overigens dat het hebben van korstjes lastiger is voor het herstel? Ik heb in Groningen geleerd dat je beter de korsten kan vermijden (niet die kleintjes natuurlijk daar is geen beginnen aan) Maar de grotere wonden kan je beter ‘open’ houden. Ik doe dat met de Mepilex. Zo hoeft het lichaam geen korst aan te maken als beschermlaag maar kan het genezingsproces meteen goed aan de slag. Maar dit was even tussendoor.
* Emla – dit is een kleine tube met zalf, dit is een verdovende zalf. En met verdovend bedoel ik echt verdoven. Dus als bij mij de omgeving van wonden (grotere) gaat jeuken dan wil ik dit er nog wel eens op knikkeren. Maar ook met dit middel……….. ik gebruik het zelden omdat ik niet denk dat dit de oplossing is.
* Miconazolnitraat – dit is een middel tegen schimmelinfecties. Ik heb nl gemerkt dat mijn huid het allemaal niet goed meer kan bijwerken dus heb ik heel veel last van schimmelinfecties. Die jeuken ook vreselijk maar na een paar dagen gebruik van Miconazol ben ik er zo weer vanaf. De plekken van schimmelinfecties zien er ook anders uit dat zijn meer rode, schrale vlekken die enorm jeuken. Officieel moet je dit middel langere tijd gebruiken maar dat heeft bij mij geen zin want dan ben ik gewoon altijd aan het smeren en daar pas ik voor 🙂
(Ik ben redelijk eigenwijs met slikken en smeren en trek mijn eigen plan daar de artsen er toch geen raad mee weten ………………… bij de EBA in ieder geval)
* Doperwten – ja je leest het goed DOPERWTEN :-)). Ik heb in de diepvries 2 zakken diepvriesdoperwten liggen. Bij erge jeukaanvallen worden die uit de diepvries getrokken in een droogdoek gewikkeld en op de jeuk plek gelegd. Een ouderwets middel wat heerlijk is. De koude verkoelt en verdooft. De doperwten werken beter dan een coldpack want dat is te koud en dat vorm niet zo makkelijk als de erwtjes. Voelen de erwten niet zo lekker meer dan schud je even en hij werkt weer :-)) Het is voor mij werkelijk een wondermiddeltje. Van de zomer heb ik er heel veel plezier van gehad.
Verder slaap ik op een waterbed wat je in de zomer wat koeler kan zetten zodat je niet zo warm ligt. In onze slaapkamer hangt een airco. Het gaat nog niet eens zo zeer om de koelte maar wel om de luchtvochtigheid die mij parten speelt. En zomers als het echt warm is natuurlijk ook tegen de warmte laat dat duidelijk zijn. De airco heb ik via de WMo ‘gekregen’. Ik had altijd een verrijdbare maar die ging stuk en was uiteindelijk niet voldoende. Dus via het zorgloket van de gemeente een aanvraag voor woningaanpassing gedaan.
Mijn kleding is (bijna) allemaal van natuurlijk materiaal, linnen, katoen, wol, zijde. Ik zorg ervoor dat kleding zo min mogelijk knelt en schuurt. De meeste kleding strijk ik ook eerst dit vanwege bacterieen en na het strijken voelt de stof vaak nog wat zachter.
Alles wat de huid kan irriteren vermijd ik zoveel mogelijk.
Ook stress veroorzaakt jeuk (bij mij) dat is in sommige gevallen nu eenmaal niet te vermijden maar dan weet je wel waar de jeuk door komt en maakt het al wat draaglijker. Soms met jeuk aanvallen zet ik even heel hard mijn nagels in de jeuk plek. Dat geeft een blaar maar geen grote gebieden met open plekken.
Daniël heeft Aerius tegen de hooikoorts en ik heb het zelf ooit gehad als middel tegen de jeuk die veroorzaakt werd door andere medicatie (lekker die bijwerkingen ;)), dus het zal wel een soort algemeen middel zijn tegen jeukerigheid.
Doperwten vormen een geweldig middel tegen de jeuk. Wle handig om op het zakje te schrijven dat het ersten zijn die geregeld ontdooid en daarna weer ingevroren zijn 🙂
({)(L)(})
Ik koop dan altijd van die heeeeeelllleeeee goedkope die ik dus nooit zou eten. Doe ik trouwens toch al bijna nooit, groente uit de diepvries 🙂
Beste ?
Het is de eerste keer dat ik deze weblog tegenkom.Mijn 31-jarige zoon heeft EB ( Dystrophica ) en volgens mij zie ik al een paar handige tips op deze weblog, vooral tegen jeuk..
Ben je lid van DEBRA Nederland ? Wij gaan aanstaand weekend voor een paar dagen naar een internationaal EB congres in Belgie.Ik geef weblog adres aan mijn zoon door.
heel veel sterkte
vr groeten
cath Fredriks,Weesp
geachte ik heb ook erg veel last van die jeuk maar het is niet op een pelk maar mijn ganse licgaam mijn hoofd mijn gezicht mijn rug tot mijn bene en all de rest.ik word er gek van heb je voor mij een tip of iets wat kan helpen hartelijk dank de heer claeys
Hoi
Ik heb je blog een tijdje geleden gelezen en vooral dit stukje over JEUK interesseerde me. Ik ben de secretaris/vrijwilliger van Debra Belgium (je weet wel, de vereniging voor EB-patiënten) en ik ben ook de redacteur van onze nieuwsbrief. Ik ben altijd op zoek naar leuke weetjes voor onze leden. Vind je het goed dat ik dit gedeeltelijk overneem? Ik zal meteen ook reclame maken voor je blog, wie weet krijg je dan wat meer bezoek uit België ! We hebben zelf ook een forum op onze website, we kunnen misschien informatie uitwisselen .
Groetjes en dank alvast
Ingrid
Ik zit al enkele weken geplaagd door een verschrikkelijke jeuk. Vandaag is het zo erg dat ik overweeg om naar de apotheek te stappen voor een middeltje. Ik hoop dat dit soelaas zal brengen, anders stap ik naar de dokter.