De afspraak van vandaag was niet zoals ik had gedacht. De dokter in Groningen zou een brief sturen en dat zou ongeveer twee a drie weken duren. Dus ik dacht ik speel op safe en ik maak een afspraak na 5 weken. Moet genoeg zijn zou je denken………………… nou nee hoor de brief was niet gearriveerd dus de internist wist eigenlijk van niets. Hij is geen dermatoloog dus weet van EBA eigenlijk niets en van Dapsone ook niet echt of het wel of niet moet worden geslikt. Hij heeft beloofd een brief naar Groningen te sturen en dan kan hij overleggen/informeren wat de bedoeling is. Hmmm daar gaan dus weer een paar weken overheen. Vervelend ………………………… of toch niet? Ik weet niet eens zeker of ik de Dapsone wel wil gaan slikken. Als je ziet dat ik iedere week naar het ziekenhuis moet voor controle voor de eerste paar maanden en daarna om de week voor een paar maanden. Dan denk je toch dat het spul niet echt helemaal lekker moet zijn. Ik heb bij de internist mijn twijfel uitgesproken en dat snapte hij wel. Hij was ook wel geschrokken toen hij hoorde wat de ziekte allemaal inhoudt.
Ik wacht weer geduldig af.
Vandaag heb ik ook andere tandpasta gekocht. Ik ga nu aan de Calendula tandpasta. De andere tandpasta’s zijn ‘te heet’ en doen pijn aan de open plekken en blaren in mijn mond. Calendula is goed tegen ontstekingen en ontsmet dus het moet zo goed komen. Ook heb ik meteen Calendula massageolie gekocht om mijn benen en armen in te smeren (leek mij makkelijker dan crΓ¨me of zalf). Nu maar hopen dat het een beetje snel intrekt, anders heb ik voor de komende jaren
lekkere massageolie.
Sinds gisterenavond ben ik een van mijn laatste teennagels ‘kwijt’. Balen?? Nee hoor nu ben ik tenminste van het gezeur af dat het iedere keer zo’n pijn doet bij de nagelrand. Is het in ieder geval nog ergens goed voor. Ik heb er nog twee en een half te gaan. Zonder nagels is ook niet alles, dat weet ik wel want het doet pijn in je schoenen, maar telkens die druk en de spanning of er nu een blaar naast of onder komt is ook niks.
The appointment today was not what I expected. The doctor in Groningen whould send a letter and that should take two or three weeks. So I thought I had best made an appointment on the safe side: I’ll take 5 weeks. You might think that would be enough ………………………….. NOT!!!!!! There was no letter and so my internist didn’t know what I was doing there. He is no dermatologist so he didn’t really know what EBA is and the Dapsone was not a medicine he knew by heart. He promised to write a letter to Groningen so they can confer on the matter. So a other a couple of weeks will go by. Annoying…………. or not?? I don’t even know if I will use the Dapsone. It’s a medicine that needs to be checked every week for the first couple of months and then every other week for a couple of months and so on. I my opinion that means that the stuff can’t be very good for a human being.
I told the internist I had my doubts and he said he could understand that. He was ‘shocked’ when I told him what EBA means for me. I will play the patient patient again.
Today I bought a new toothpaste. From now on I will use Calendula Toothpaste. My usual toothpaste was to ‘hot’ for my wounds and blisters. Calendula is good for the inflammations and it disinfects so it must be good.Β I also bought some Calendula massage oil to rub my arms and legs (it seems easier than a ointment or creme) Hopefully my skin will absorbed the oil otherwise a have massage oil for the next few years.
Since last night I ‘lost’ one of my last toenails. Do I mind?? No not really, now I don’t have to bother about it. Every time my toe hurt and now that is over. I know it isn’t easy without the nails but the worries and troubles I had when it was still there is not worth it. For now there will be no blister under my toenails and that’s a relief. I still have two and a have toenail left (for as long as it takes).
Hoi hoi Jetty,
Jee wat een gedoe weer allemaal :(. Onvoorstelbaar hoe laks sommige artsen zijn met het verschaffen van informatie. Hopelijk komt het snel en heb je aan de extra bedenktijd die je nu noodgedwongen krijgt voldoende om een weloverwogen beslissing te nemen rondom de Dapsone.
Vanmiddag moest ik tandpasta kopen en ik zag iets heel nieuws; tandpasta met calendula π Ik had er nog nooit van gehoord en nu 2 keer op een dag π
Liefs, Maartje
Het is een Omen meis, als je het niet hebt gekocht krijg je vanaf nu last van je tandvlees π π en dan weet je wat je kan doen π grijnssssssssssss
({)(L)(})
Ik zit zo dit stukje te lezen en realiseer me dat ik een afspraak ben vergeten voor Melissa voor die plek op haar rug π .
En calendula is heeeeel goed spul, Hans heeft psoriasis en niks hielp echt om het te verzachten maar dat wel !
Ik wens je al het goeds en dat je maar meer en meer mensen vind die dit ook hebben en je zo veel meer ervaringen uit kan wisselen π
Lieve Jetty,
Wat een teleurstelling dat de internist je geen duidelijk advies kon geven. Dat hij geen bericht uit Groningen had gekregen, hoeft nog niet te betekenen dat ze het niet verstuurd hebben. Soms komt een brief gewoon niet op de juiste plek terecht, ik heb dat ook wel eens gehad. Wat betreft je twijfels over Dapsone, het lijkt me een moeilijke afweging tussen de mogelijkheid de blaarvorming onder controle te krijgen en het risico van bijwerkingen. Je zou in het archief van de IPF-discussiegroep kunnen kijken onder Dapsone naar ervaringen van anderen of zelf een vraag erover kunnen stellen. Ik weet, op zich is het een medicijn dat niet goed voor je gezondheid is, maar niet iedereen heeft last van de bijwerkingen. Wel moet inderdaad je bloed goed gecontroleerd worden en dat is best een gedoe.
De producten van Weleda bevallen mij ook prima. Ik gebruik altijd Duindoornolie voor mijn huid, die door het gebruik van prednison (waar ik sinds kort af ben) heel droog is geworden.
Sterkte met alles, ik blijf je ervaringen volgen.
Liefs,
Hermien