Ik weet nog …
Ik weet nog hoe de mensen keken:
de oorlog was voorbij,
de angst nog niet vergeten,
maar diep van binnen blij
en diep van binnen weten:
dit nooit meer. We zijn vrij.
Vandaag is het als toen gebleven:
daar staan ze, bang en blij,
de mensen die nu leven
met jou en mij erbij,
de doden niet vergeten
bij ’t feest om vrij te zijn.
Mies Bouhuys
Als je niet oplet
Deze muziek mag je niet spelen
dat boek zou ik maar niet lezen
die foto zou ik maar verscheuren
met haar kun je beter niet gezien worden
daar krijg je misschien last mee
ik zou mijn mond maar houden
wat je straks alleen nog mag
is in een donker hol verborgen
verlangen naar het licht van de vrijheid
die je verspeeld hebt
omdat je even de andere kant uitkeek
toen je buren werden weggehaald
Remco Campert
Mooi … indringend mooi